Spilleregler

Kasino 

2 - 4 spillere
Antal kort 52

Hvordan vinder man?
Vinderen er den der først får 21 point. Man spiller det antal runder der skal til. 

Spillets start:

Hver runde starter med at hver spiller får 4 kort på hånden og der bliver lagt 4 kort med forsiden opad mellem de to spillere. 
Spilleren der IKKE gav kort, starter runden. Man skiftes til at give kort. 

Sådan spilles en runde:

Den spiller der starter lægger et kort fra sin hånd og gør en eller flere af følgende handlinger:

  • Udsmide: Lægge et af sine kort på bordet med billedsiden opad
  • Matche: Tage et eller flere kort med den samme værdi som kortet i hånden har
  • Kombinere: Kombinere to eller flere kort, så deres værdi tilsammen skaber den værdi kortet på hånden har. For eksempel kan man kombinere en 4'er og en 6'er og tage de to kort med en 10'er eller man kan tage en 2'er, 4'er, og 4'er med en 10'er.
  • Bygge Kort kan bygges på følgende måder:
    • Bygger: Man bygger ved at placere et kort ovenpå et andet, så de tilsammen giver en værdi, som den spiller der bygger, har på hånden. F.eks. hvis der ligger en 7'er og en 3'er på bordet, kan spilleren lægge de to kort ovenpå hinanden og sige "bygger 10".  
    • Bygger videre: Man bygger videre ved at øge værdien af de allerede byggede kort. Ligger der en 4'er og en 5'er der er blevet bygget til 9, kan man bygge videre ved at lægge et es og sige at man byggere videre til 10. Dette forudsætter at spilleren der bygger videre har en 10'er på hånden
    • Bygger mere: Man bygger mere ved at placere to ens værdier ovenpå hinanden. Man kan altså tage en 7'er og placere på en anden 7'er og sige mere 7. 

Hvis man bygger noget, skal man tage et stik i den efterfølgende hånd. 

Man må ikke selv lave flere bygninger, før den forrige er samlet op fra bordet.

Man må kun udføre to handlinger hvis disse to er matche og kombinere.

 

At tage stik:

Når man matcher og kompinerer kort, udgør det stik. Disse lægges i én bunke med bagsiden opad hos hver spiller. Det er ikke et krav at spillere tager stik selvom de kan, det er op til spilleren selv, om han/hun ønsker at tage stik, hvis ikke spilleren ønsker at tage stik, skal han/hun udsmide eller bygge.

Hvis en spiller rydder bordet når han/hun tager et stik, kaldes det en ‘svupper’, og dette giver 1 point til sidst. ‘Svupperen’ markeres ved spilleren vender ét af kortene i sin stikbunke med bagsiden opad. 

Man skiftes til at spille et kort indtil begge spillere ikke har flere kort på hånden. Derefter trækker hver spiller fire nye kort fra bunden og spilleren hvis tur det var inden de trak kort fortsætter. Sådan fortsætter spillet indtil bunken er tom og der tælles derefter point. Den sidste ‘hånd’ skal markers af kortgiveren ved at udmelde “sidsten”.

Den der får det sidste stik får resten af kortene der ligger på bordet, og dermed ‘sidsten’.

 

Kortenes værdi:

Kortene har den værdi som de angiver, med enkelte undtagelser:

  • Ruder 10 (Store kasino) har værdien 10 eller 16.
  • Spar 2 (Lille kasino) har værdien 2 eller 15
  • Esser har værdien 1 eller 14
  • Spar 5 rydder bordet.

 

Point:

Når alle kort fra bunken er spillet bliver der delt point ud til spillerne:

  • 2 point for flest spar
  • 1 point for flest kort
  • 2 point for ruder 10
  • 1 point for spar 2
  • 1 point for hvert es
  • 1 point for at få det sidste stik (‘sidsten’).
  • 1 point for hver gang man ryddede bordet (‘svupper’).

Hvis der er flere spillere med flest kort eller flest spar, er der ingen der får point for disse. Der kan altså maksimalt gives 11 point foruden ‘svuppere’.

Man kan med fordel lade svuppere udligne hinanden hvis spillet skal blive lidt længere. 

 

Rummy

2 - 6 spillere 
Antal kort: 52

Spillets start:

Kortgiveren giver hver spiller 10 kort ved 2 spillere, 7 kort ved 3-4 spillere, 6 kort ved 5-6 spillere. 

 Resten af kortene lægges i en bunke med bagsiden opad og det første kort vendes. 

 

  1. Det gælder om at samle kombinationer af mindst tre kort af samme værdi eller en sekvens af mindst tre kort i samme farve
  2. Spilleren efter kortgiveren trækker et kort fra bunken, eller et kort ved siden af bunken.Spillerens tur stopper når han/hun har lagt et kort ved siden af kortbunken.
  3. Har man en kombination, kan man lægge den ned når man har tur. Ens tur er defineret som efter man har trukket et kort og inden man lægger et nyt.
  4. Når turen går videre trækker næste spiller et kort. Hvis spilleren allerede har kombinationer på bordet kan spilleren vælge at bygge videre på dem. Man kan f.eks. lægge den fjerde 7'er hvis man allerede har tre liggende på bordet.
  5. Hvis der ikke er flere kort tilbage i bunken man trækker fra, vender man blot afsmidningsbunken og trækker på ny af denne.
  6. Hvis en spiller er uopmærksom og kommer til at smide et kort ned som passer til en kombination der allerede er på bordet, må en af de andre spillere der opdager det råbe RUMMY og tage kortet og placere det i den rette kombination.
  7. Spillet slutter når en spiller lægger sit sidste kort med bagsiden opad i bunken. Spillet er nu lukket. Man kan ikke lukke ved at lægge de sidste kort ned i en kombination. De kort de resterende spillere sidder tilbage med på hånden bliver nu til strafpoint. 

Kortenes værdi
Kongen er højest og esset er lavest

Point
Konge, Dame, Knægt og 10’ere = 10 straf point
9’ere = 9 straf point
8’ere = 8 straf point
Osv.

 

Ruder 7

2 - 10 spillere
Antal kort: 36. Fjern 2’ere, 3’ere, 4’ere og 5’ere og jokere


Spillets start:

Hver spiller skal have 3 kort. Resten lægges væk.

  1. Meldingen: Man skal melde præcist det antal stik, som man vil tage hjem.
  2. Spilleren efter kortgiveren melder først og derefter går turen videre til næste spiller. Den som har højeste melding spiller ud.
  3. Hvis flere spillere melder det samme, er det den spiller, som melder til sidst der starter og dermed har vundet meldingen
  4. Den som vandt meldingen, spiller mod de andre spillere. Spilleren starter med at smide et kort og de andre skal derefter, så vidt muligt, bekende kulør. Er man renonce i den kulør spilleren har valgt, må man melde pas. Den eneste undtagelse til disse regler er ruder syv. Dette kort kan spilles i stedet for at passe eller hvis der er spillet ruder.
  5. Man SKAL tage stik hjem. Man SKAL bekende kulør. Kan man ikke bekende kulør, så kan man passe.

Kortenes værdi:

Esserne er højest og 6’erne er lavest. Ruder 7 er spillets eneste trumfkort, og stikker alt.

Point
Den spiller der vinder meldingen, får 1 point for hvert stik, han/hun tager hjem. Men kun hvis antallet af stik er lig med meldingen. Hver af de andre spillere får lige så mange minuspoint. Hvis ham/hende som vandt meldingen ikke får sine stik hjem, så modtager han/hun minuspoint for hvert stik, som han/hun mangler. De andre deltagere får tilsvarende 1 pluspoint for hvert stik.


Det er passende at spille til 10 point for at vinde en omgang.